Phu Quoc, Vietnam

God morgon!

Det här med jetlag är inte att leka med, jag somnar klockan 19 och vaknar klockan 04. Behöver jag säga att det går åt en del kaffe och två frukostar innan resten av staden vaknat? Jag har åkt på en förkylning och halsont vilket tyvärr känns som standard efter resor… Mest troligt eftersom det är ca 300 personer på planet där ungefär hälften av människorna snyter, hostar och nyser i kapp… Så tråkigt, men men det kunde varit värre!

Jag tänkte skriva ett inlägg om den mest fantastiska resan både jag och min man varit med om och då har vi ändå rest mycket, de lite mer speciella resorna som Karibienkryssningen, den Transatlantiska kryssning, Thailand i 9 månader, Dominikanska republiken mm. Ni får som vanligt hålla tillgodo med bilder på mig, eftersom jag väldigt sällan lägger ut bilder på andra i min blogg av respekt. 🙂

Ett inlägg om den inre resan jag fick uppleva kommer i ett senare separat inlägg för att dela upp det lite.

Sol Beach House, Phu Quoc, Vietnam var det första hotellet vi var på i en vecka. Det var det mest fantastiska poolområde vi varit med om! Många olika typer av solbäddar kring och i poolen, lummigt, hängmattor, swim-up bar, låg precis vid stranden. Frukosten var jättebra med vanlig skandinavisk frukost, men även sushi, dumplings, pho soppa, pannkakor osv. Fräscht hotell och trevlig personal, bra gym och bra vattengympa.

Andra veckan bodde vi på Novotel Phu Quoc Resort. Här pratar vi gigantiskt ställe där det gick ”golfbussar” i området som bara var att hoppa på för att ta sig från ena stället till det andra. (Även om vi gick, det känns som alla steg man kunde få behövdes mellan all vila i strandstolen.) Stället bestod av allt från hotellrum, bungalows till stora villor på upp till 250 kvm om jag inte minns fel med privat pool. Det här var också ett fantastiskt fint ställe, perfekt för barnfamiljer med olika aktiviteter, bamse osv. Detta ställe låg också precis vid stranden, härligt poolområde, swim-up bar, fräscht gym. Bra frukost även om första hotellet var snäppet vassare på det. Novotell hade betydligt mer skandinaviska gäster än Sol Beach House. Därav gillade vi Sol Beach house något mer, vi gillade det något mindre stället mer plus att poolområdet toppades på Sol Beach House!

Vi gjorde en del utflykter och kom landet och de fantastiska människorna närmare, bl.a. så var vi på:

• Vinprovning
  • Pepparodling. Fick se, känna och smaka på pepparodlingen direkt från träden. Pepparn som Vietnam ligger i framkant på och vi förstod varför när vi fick smaka, wow vilken peppar!

• Vi var i en fiskeby på andra sidan av ön och fick se fisken fångas.

• Åkte och åt lunch på en helt magisk strand på andra sidan ön. Vårrullarna på detta ställe var de godaste vi någonsin smakat.

• Vietnam har världens längsta linbana som är 16 km tur & retur som vi åkte, med oslagbar utsikt åt alla väderstreck. Vi gick i land på ön dit linbanan tog oss och vi fick nypa oss i armen både 2, 3 och 4 gånger. Så vackert!

• Sen besökte vi tempel med utsikt utan dess like, klappade Buddhas mage för lycka och framgång i livet. Detta var riktigt pampigt!

• Vi var även i fängelset från Vietnamkriget som pågick 1955-1975. Det var känslosamt, fruktansvärt otäckt, obehagligt men ändå väl värt ett besök (ta dock inte med barn hit om ni kommer göra ett besök här i framtiden!) Det var uppställt med statyetter och man fick se hur tortyren gick till, vi fick gå ner i en tunnel som var 60 meter lång som fångarna grävde osv. Denna dag var det 38 grader varmt vilket också gjorde sitt…

• Night market i staden Duong Duong gjorde vi ett antal besök på. Väldigt mysigt att strosa omkring där, äta middagar, ta ett glas vin och ett antal avokado-smoothie blev det 😉 Här tog vi 2 helkroppsmassager var där varenda del i kroppen som går att knäckas blev knäckt. Väldigt skönt och efteråt var man som en ny människa.

• Paddlade kanot och testade SUP. Kanoten var en fridfull tur medan vi låg dubbelvikta av skrattanfall vid SUP-äventyret! Så otroligt roligt och jag blev sugen på att prova SUP-yoga men jag behöver lite mer balansträning innan märkte jag. 😉

Förövrigt njöt vi av det fina vädret, sol, bad, strandpromenader, god mat och dryck, varandras sällskap, träning och vila. Vi rekommenderar absolut Phu Qouc om ni är sugna på en magisk upplevelse! Vi kommer utan tvekan att åka dit igen eftersom vi båda blev förälskade i både landet men framförallt folket som var de finaste vi mött på många sätt. Passa på att ta er till de små lokala restaurangerna och möt folket.

10 av 10 stjärnor till denna resa! Som sagt det kommer ett inlägg om djupare tankar och känslor efter resan.