Hemmaträning, extra inne i dessa tider

Hemmaträning har aldrig varit så bra som nu, med tanke på rådande situationen i världen… När ska vi få börja leva som vanligt igen? Ingen vet, men det känns långt bort just nu. Råden är som alla vet i dagens läge att undvika folksamlingar, köpcentrum, fester, jobba hemifrån i den mån det går, att tvätta sig ordentligt, hålla sig hemma vid minsta symptom osv osv. Alla måste verkligen ta sitt ansvar! Därför kan det vara en god idé att slänga in ett hemmatränings-pass då och då.

 

Fördelar med hemmaträning

– Du behöver inte fixa barnvakt (om du har småbarn hemma)

– Det går snabbt, det är tidseffektivt genom att inte behöva ta sig till och från gymmet eller lokalen

– Du kan enkelt slänga in ex 20 min träning när det passar dig i din vardag, det räcker!

– Du behöver inga redskap eller annan utrustning för att få ett riktigt bra träningspass utfört

– Framförallt, du undviker smittorisk i dessa tider!!


Det går mycket väl att få till ett sjukt svettigt pass hemma 😉

Ex på ett effektivt pass att utföra hemma utan redskap

Värm upp kroppen på valfritt sätt

Tabata / intervallträning
Jobba 20 sek, vila 10 sek

Block 1 (3 övningar x 6 set vardera)
– Knäböj / knäböjshopp
– Armhävningar (tå/ knä)
– Ryggresning

Block 2 (2 övningar x 6 set vardera)
– Utfall / utfallshopp
– Sitt ups stöt / sitt ups

Block 3 (2 övningar x 4 set vardera)
– Mountain climber
– Burpees

Där är bara ett exempel på övningar, byt ut och gör så att det passar dig om du vill. Sätt på en peppig spellista och starta tiden, Lycka till!

Kram Nathalie

3 kommentarer
  1. Hej!

    Bra inspiration. Jag brukar göra tabata och göra antingen 8×20 s av en övning eller 4×20 SEK var av två övningar. Räknar då tiden, inte antal.

    Förstår inte hur du menar med 3 övningar i 6 set vardera i kombination med tabata. Kan du utveckla?

    Tack!!!

    1. Hej!

      Tack, härligt att du frågar om du är osäker 🙂

      Jag menar alltså att man gör övning 1, 2 och 3 6×20 sekunder vardera (istället för 8×20 som du brukar göra) innan det är en liten vila och man går in på block 2. Räkna tiden och inte antal, precis som du skriver. Så sammanlagt bli block 1 18 repetioner (eftersom det är 3 övningar och man gör varje övning 6 gånger innan det är dags för nästa) Hoppas jag förklarade på ett bättre sätt, och lycka till!

  2. Hej!

    Bra inspiration.

    När jag kör tabata gör jag antingen 1 övn 8 ggr, eller 2 övningar 4 ggr var med fokus på tid inte antal.

    Kan du utveckla hur du tänker med 3 övningar i 6 set i kombination med tabata.

    Tack!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras