November-utmaning x 3

Månaden innan allt julstök drar igång på riktigt är här. Många springer omkring med andan i halsen för att hinna med både det ena och det andra. Därför tycker jag det är hög tid att fokusera på följande kommande månad:

 

  • Stanna upp 1 gång/dag och medvetet ta 5 djupa andetag
    Andas långsamt in genom näsan och långsamt ut genom munnen. Känn hur du fyller respektive tömmer lungorna på all luft. Denna enkla övning ger massa bra effekter bl.a. sänker din puls, gör att man känner sig lugnare och tryggare efteråt. Det bästa av allt är att övningen kan göras vart som helst, i kön inne i mataffären, hemma, på kontoret eller vart som och det tar ingen speciell tid. Andas behöver du göra ändå, detta ska bara ske medvetet! 😉

 

  • Fokusera extra mycket 1 måltid/ dag på mindfull eating
    Även här gäller det att stanna upp för att hinna registrera, känna, dofta och smaka på vad som ligger på tallriken. Det är inte ovanligt att vi slänger i oss maten, kanske till och med på stående fot eller på språng vissa måltider. Målet är såklart att äta mindfullt varje måltid, men om vi inte är vana vid det innan så kommer 1 måltid/ dag (eller en frukt ex) vara en utmaning i sig. Kika gärna in på tidigare inlägg här hos mig gällande mindfull eating, för lite extra kött på benen.

 

  • Välj mellan 50 knäböj/ knäböjshopp, utfallssteg/ utfallshopp, burpees, armhävningar eller sit ups-stöt/ dag
    Variera dig gärna mellan dessa 5 övningar, 1 övning/dag eller fler (du väljer.) Detta för att komma in i rytmen med rörelse varje dag. Alternativ finns, vill du ha lättare så delar du upp övningen vid olika tillfällen under dagen ex kör 10 st åt gången vid 5 tillfällen. Vill du ha svårare så lägg gärna till ett hopp (ex i knäböj och utfall) och kör i ett högre tempo men såklart med kontroll.

Nu laddar vi upp för november-utmaningen. Jag hoppas att du är med mig denna månad också. Och som förra utmaningen, jag vill inte skapa någon stress eller press, precis tvärt om. Istället öka välbefinnandet och medvetenheten.

Kram Nathalie

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras