Skakig upplevelse för ben och rumpa!

Idag kommer jag bjuda på en härlig upplevelse för ben och rumpa, en rolig övning som jag just nu avslutar mina tabata-klasser med. Det handlar om att göra klassiska knäböj.

Att tänka på vid knäböj:

  • Lite bredare än höftbrett isär med ben och fötter
  • Tårna och knäna pekar åt samma riktning, vilket är något utåt
  • Kom ihåg att tryck knäna utåt genom hela övningen
  • Upprätt och stolt bröst
  • Skjut rumpan rakt bakåt som om du skulle sätta dig på en stol
  • Gå så djupt som det fungerar för dig, ju djupare du går desto mer säte kopplas på. OCH det vill vi ju, eller hur!? Så glöm inte djupet!

 

Utförande:

Du behöver söka upp låten ”Bring Sally”. Låten finns i olika former, även som tabata-låt, det går bra med vilken variant du hittar. Det är så enkelt som att följa det som sjungs i låten. När han sjunger Bring Sally down så går du ner i en knäböj och stannar där nere tills han sjunger Bring Sally up osv. När 10 sekunders ”vilan” kommer, så sker den i bottenläge, dvs statisk träning och här kommer det sakteligen börja svida i benen ju längre in i låten du kör. Utmanande men kul! Prova gärna och återkoppla vad du tyckte. Lycka till!

 

Kram Nathalie

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras