Nyårs-mål

Det börjar bli dags att knyta ihop 2018- säcken och välkomna 2019 med öppna armar!
Hur gick det för dig med årets mål/ löften? Gick det enligt planen – Grattis!
Om det inte gick som planerat, fundera på vad det var som gjorde att det gick snett. Var målen verkligen viktiga för dig, var de rimliga? Ta lärdom av det när du sätter upp nya mål. Uppsatta mål ska ge en go kittlande känsla i magen, de ska vara utmanande och något som du verkligen vill uppnå. Utgå ifrån dig själv, ingen annan.

(Bild sen förra nyårsafton. Brieosttårta, mums!)

Ett exempel på mål som jag har haft innan är att springa 10 km ett visst antal gånger / år eller att delta i ett lopp. Har det uppnåtts? Nej! Och svaret är enkelt, det är inget som jag egentligen vill, innerst inne. Det är något som har låtit bra eller som andra haft som mål. Jag är ingen löpar-människa och därför vore det osmart att sätta såna mål för mig, det är dömt att misslyckas. Därför är det viktigt att alltid utgå ifrån sig själv när man sätter upp mål. Och ha gärna ett ”varför” med, varför är det viktigt för dig?

Här kommer mina mål för 2019

·         Utföra 200 stycken träningspass under året, med fokus träningsglädje!
·         Utveckla gruppträningsklasserna, spinning, power, tabata, zone och ATC-klasser, det är så fantastiskt roligt och det ger mig enormt mycket!
·         Gå en yoga-utbildning
·         Börja morgonen med att väcka kroppen genom 2 solhälsningar, namaste!
·         Bidra med träningsglädje till barnfamiljer genom ett projekt som jag ska börja slipa på
·         Äta enligt 80/20, dvs till 80% näringsriktig, färgglad och så pass ren kost som möjligt utan en massa onödiga tillsatser och 20% precis vad jag vill eller är sugen på. Inga förbud!
·         Tänka hälsa inifrån och ut, jobba med insidan (mindfullness, avslappningsövningar osv) mer än att sträva efter att ändra på utsidan

 

Där har du mina mål inom hälsa för 2019. Om du satt några nyårslöften eller mål så får du jättegärna dela med dig av de här. Tillsammans kan vi sporra varandra!

 

Tips för måluppsättning:

·         Specifikt – Sätt ett tydligt och konkret mål som du kan ta på
·         Mätbart – Något som går att mätas, ex med tid, distans, vikter osv
·         Accepterat – Kan du stå bakom det uppsatta målet, har du accepterat det?
·         Realistiskt – Kan du utföra det, har du tiden, möjligheten, resursen som krävs för att uppnå?
·         Tidsbestämt – Sätt en realistisk tidsplan, kortsiktiga och långsiktiga mål att sträva mot
·         Påminn dig ofta om dina mål och varför det är viktigt för dig, sätt även upp delmål som hjälper dig på väg mot ditt stora mål
·         Belöna dig med något du verkligen vill ha eller göra när du uppnår dina mål, det blir en sporre att kämpa vidare
·         Sist men inte minst – ha ROLIGT på vägen mot dina mål!

 

Lycka till!
Kramar Nathalie

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras