Seniorträning

Det är aldrig för sent att börja träna!

Träning är som rena mirakelmedicinen mot mycket här i livet. Både när det gäller fysiskt och psykiskt. Jag gillar verkligen att coacha seniorer, oavsett ett knä som är trasigt, en axel som inte fungerar eller en fotled som krånglar så kämpas det på. Detta med ett stort leende, skratt och skoj samtidigt som svetten rinner. Det är underbart! Vilken power och energi!

Jag har alltid med övningar som går att anpassas till rätt nivå, alla ska kunna delta och få ut maximalt för en själv. På Actic i Norrköping kör vi seniorträning måndagar & fredagar 8,30-9,15, välkomna!

 

Här kommer 4 fokusområden:

Balans – balans är något som alla borde träna men som många ofta hoppar över har jag märkt (gäller även yngre!) Istället borde vi lägga mer fokus på balansövningar, det går att variera i all oändlighet när det gäller styrka med eller utan vikter. Balans är också något som kan ha en avgörande roll, ex nu på vintern när det är halt ute, när man snubblar till ute i skogen eller i trappen osv. Glöm inte att balans är en färskvara och kan variera otroligt mycket från dag till dag, sida till sida osv.

Olika typer av knäböj – knäböj med en pilatesboll i ryggen mot en vägg är en strålande övning, lika så knäböj ner mot en stol eller bänk och doppa rumpan innan man återgår till utgångsläget. Knäböj har vi också mycket nytta av i vardagen när vi ska in och ur bilar, ner och upp i soffan, sängen osv. Bra övning!

Rygg, axlar, skuldror – olika övningar med hantlar och gummiband är toppen för baksidan. Ofta säckar vi ihop lite och tappar hållningen vilket kan leda till skador och smärta. För att minimera det är det viktigt att jobba med fokus på dessa områden. Ex latsdrag med gummiband, axelpress och rodd. Det har vi nytta av i allt egentligen, ex när vi bär matkassen, sträcker sig efter något högt upp osv.

Rörlighet – rörligheten är något vi alla borde lägga lite extra krut på och det finns massa olika rörlighetsövningar som kan ge stor effekt fall vi håller i dessa.

 

Visst vill vi vara pigga, starka och klara vardagen som vanligt även som pensionärer?! Om du inte tränar just nu så glöm inte att det aldrig är för sent att börja! 😊

Lycka till,
Kramar Nathalie

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras