Nystart, rivstart?

Undra hur många det är som nystartar sitt liv gällande kost och träning efter semestrar för att inte tala om efter nyår. Det finns säkert någon studie på det som jag inte vet just nu. Men jag kan lugna dig om att du inte är ensam!

Jag tänker att vi en gång för alla behöver hitta ett bra flow så att vi slipper att göra dessa rivstarter och omstarter. Det är ofta krävande både psykiskt och fysiskt eftersom tendensen finns att man utan att verkligen tänka efter hur ens liv och vardag ser ut tänker att man ska hinna träna orimligt många pass/ vecka och äta superstrikt. Vilket leder till att vi kanske avstår en härlig middag med vännerna för att det inte ingår i den strikta kostplanen. Oftast håller det någon eller några veckor innan man ger upp och känner hopplöshet.

Tänk inte allt eller inget, som är så vanligt. För allt är bättre än inget när det gäller träning. Ge dig själv tid att komma in i nya rutiner och se till att hålla fast vid dessa, snart kommer det bli en naturlig del i din vardag. 

Målet måste väl ändå vara att hitta ett hållbart sätt som funkar för just dig, år ut och år in? Där det inte är några konstigheter utan att det rullar på oavsett årstid. Där man inte får ångest eller panik- tränar inför sommaren osv.

 

Här kommer några generella tips från mig:

Gällande kosten

          Jag tycker 80/20 – metoden är klockren. Det innebär att du till 80% äter näringsriktig och ren kost. 20% har vi utrymme till det där glaset vin på fredagskvällen, en god fika/ måltid ute på stan, eller favoritgodiset. Det är inte krångligare än så. (Och ändå är det så svårt…)

          Ät sakta så du hinner känna smakerna ordentligt och njut. När du slänger i sig maten så äter du med största sannolikhet mer än vad du behöver eftersom det tar en stund innan mättnadskänslan infinner sig.

          Om du liksom mig gillar enkelheten i vardagen, gör matlådor och slipp tänka på vad du ska äta.

 

 

Gällande träningen

          Se till att få ihop dina 10 000 steg/dag oavsett årstid. Vissa dagar är det lättare än andra, men försök hitta alla dina tillfällen för rörelse.

          Se över hur pass mycket tid du kan lägga på träningen/ veckan. Var realistisk och ärlig mot dig själv! Vi vill att det ska bli en naturlig del i din vardag så fundera ordentligt.

          Om du har ett pressat schema – satsa på korta högintensiva pass, 20 -30 minuter räcker långt! Och du behöver inte ens gå utanför dörren för att utföra det. (Det kommer olika varianter på korta effektiva pass här vartefter.)

          Hitta en träningsform som du gillar och kanske även ett träningssällskap. 

 

Varför är det viktigt för dig? ”Varför” är ofta en bra frågeställning till sig själv. Vad är det du vill uppnå och varför?

 

Kvällens tankar från mig.
Ta hand om dig //Nathalie

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras