Måste man ha mål med sin träning?

Har du några mål med din träning? Du vet ett mål som är:

Specifikt
Mätbart
Accepterat
Realistiskt
Tidsbestämt

 

För vissa är mål med träningen nästan avgörande för att få saker och ting gjorda, men det behöver inte vara så för alla. Jag har nog alltid tänk att ”mål att sträva mot ska man ha”. Men vet du vad, jag har inte haft något specifikt mål med träningen detta år och jag har aldrig tyckt träningen är så roligt och givande samt tränat så många pass som nu. Jag känner en mycket större träningsglädje nu i jämfört med när jag hade mål, kanske låter det konstigt men jag upplever inte den stressen eller pressen med träningen alls nu som då.

Till skillnad från då är att nu tränar jag de dagar jag vill och passar mig, jag tränar det jag känner för och gör det jag tycker är kul! Dvs jag får inte heller ångest över missade träningspass osv. Jag får in både konditionsträning, styrketräning och rörlighet varje vecka och gör det med glädje. Träningsglädje!

Jag har alltså inga mål med min träning mer än att ha kul, göra det för att må bra och hålla nu men även när jag blir äldre och för att det ger så fantastiskt mycket!

Jag tränar mest 30-45 min/ pass och brukar se ut såhär efteråt 😉 En riktig svettfest! Här efter ett 30 min hemmaträningspass med gummiband.

Vad vill jag säga med detta? Jo, man behöver inte krångla till saker, gör det enkelt för dig själv och ha roligt, det kommer man långt på. Korta effektiva träningspass är toppen! Träningen ska vara lustfylld och kännas givande vilket i sin tur ger massa härliga endorfiner och andra feelgood-känslor.

 

Ta hand om dig,
Kram Nathalie

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras