Pump it up med bicepscurl

Finns det någon speciell låt som du bara måste lyssna på när du utför en specifik träningsövning? Om inte så kommer det ett hett tips här för att ta övningen till en högre nivå.

Varje gång ”Pump it up” med Endor spelas så är det dags för biceps att få jobba. Prova lyssna på den låten samtidigt som du utför vanliga bicepscurl med hantlar eller skivstång och jag lovar dig att du snart kommer på dig själv att le och det är inte omöjligt att det även glider in något danssteg emellan övningen här och där! Precis som träning ska vara, glädjefylld! 

 

Varför ska vi göra bicepscurl då?

För att få stora, starka armar. Om jag ska vara ärlig tränar jag i stort sätt mest övningar där jag får in många muskelgrupper samtidigt, ex knäböj med axelpress, burpees, utfallsgång/hopp osv men jag lägger såklart även in övningar som bicepscurl då och då. Här tränar vi just biceps (muskeln på överarmens framsida.)

Utförande

  1. Stå höftbrett isär med fötterna, spänn till i magen, rulla axlarna något bakåt. Behåll armbågarna nära och i linje med kroppen, se till att hålla armbågarna så stilla som möjligt för att aktivera biceps ordentligt.
  2. Dra upp vikten och vänd i brösthöjd, håll emot på tillbaka vägen och vänd sedan innan armen är helt utsträckt för att behålla spänningen i musklerna. Försök i övrigt att stå stilla under övningen, utan att börja gunga med för att samla kraft.

Lycka till! Och du, glöm inte pump it up! 😉

höstträning

Jag har precis skaffat ett till Instagram-konto (formahalsan) där jag vill förmedla träningsglädje, hälsa inifrån och ut, där jag vill att vi generellt ska bli snällare mot oss själva, både på insidan och när det gäller utsidan.

Följ gärna mig där på https://www.instagram.com/formahalsan/

Ta hand om dig!
/Nathalie

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras